Platon: ''Påtvunget kunnskap er ikke varig kunnskap.''
Hvis dette stemmer vil det være riktig å gå på skole? Ta en utdanning?
Burde skolegangen begrenses eller endres?
Hva vil det si å lære? Hva er den beste måten å lære?
Nå til dags virker det som at en tvinger individet til å gå på skole.
Lærer en mest av et tema når det er påtvunget eller utforskes av egen interesse?
Mange spørsmål, og jeg har få svar. Noen innspill?
Jeg vil kalle dette en pedagogisk påstand snarere enn et filosofisk, selv om det visstnok er Platon som sier det. Ikke alt filosofer sier er filosofisk. MEN det er et spennende utsagn som jeg håper du får mange kommentarer på!
SvarSlettHer har jeg jo faktisk Sokrates læreteori som tar et standpunkt i det Platon påstår.
SvarSlettPlaton: Påtvungen kunnskap er ikke varig kunnskap.
Sokrates læreteori:
Jeg hører og forstår
Jeg ser og husker
Jeg gjør og lærer
Hvis Sokrates har riktig, og ut ifra egen erfaring så vil jeg si at han har det, så stemmer denne teorien.
For som Sokrates forteller oss må vi gjøre for å lære, men hvis vi blir tvunget til å danne oss en kunnskap som ikke interesserer oss vil vi sannsyneligvis ikke praktisere den senere.
Vi vil derfor ikke gjøre, ikke lære.
Vi vil glemme...
Fra min egen erfaring kan jeg si det samme om fransk ,naturfagbegreper, begreper innen geografi, vanskeligere matematikk, tysk og nynorsk.
MEN, igjen så har jeg kunnskap som jeg ikke har kjent til før jeg ble introdusert til dem på skolen. Tvunget til å bli kjent med dem, mer eller mindre.
Disse husker jeg, men så var jeg interessert og ville ha dem.